![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() Swami B.A. Paramadvaiti
![]() Vrinda i övriga världen
![]() ![]() Vrinda Sunday Chats Srila B.A Paramadvaiti Swami
![]() Filmade Gurumaharaj/Vrinda föreläsningar
![]() Filmade Gurumaharaj/Vrinda föreläsningar
![]() Mp3-föredrag av Swami B.A Paramadvaiti
![]() Nimaihuset - svenskt Vrindatempel Ett unikt ekologiskt projekt
grundat på den urgamla vediska filosofin.
![]() Vaisnava Internet News Agency VRINDA - medlem av
World Vaisnava Association
|
![]() Sri Isopanishad- Ur samlingen "Vediska Visdomar" -av Swami B.A Paramadvaiti
ÅKALLAN om purnam adah purnam idam Gudomens Personlighet är perfekt och fullständig, och eftersom Han är helt fullkomlig är alla utflöden från honom, såsom denna fenomenvärld, perfekt utrustade som fullkomliga helheter. Allt som frambringas av den Fullständiga Helheten är också fullkomligt i sig självt. Eftersom Han är den Fullständiga Helheten förblir Han, fastän så många fullkomliga enheter utgår från Honom, den fullständiga jämvikten. FÖRSTA MANTRAT isavasyam idam sarvam Allt rörligt och orörligt i universum behärskas och ägs av Herren. Man bör därför ta emot endast de ting som är nödvändiga för en själv, vilka har avsatts som ens andel, och man bör inte ta emot andra ting, väl medveten om vem de tillhör. ANDRA MANTRAT kurvann eveha karmani Man kan sträva efter att leva i hundratals år om man ständigt arbetar på detta sätt, ty den sortens arbete binder en inte till karma-lagen. Det finns inget alternativ till denna väg för en människa. TREDJE MANTRAT asurya nama te loka Den som dödar själen, vem det än må vara, måste inträda bland planeterna kända som de trolösas världar, fyllda av mörker och okunnighet. FJÄRDE MANTRAT anejad ekam manaso javiyo Fastän Han förblir i Sin boning är Gudomens Personlighet snabbare än tanken och kan överträffa alla andra som springer. De mäktiga halvgudarna kan inte närma sig Honom. Fastän belägen på en plats, styr Han över dem som tillhandahåller luften och regnet. Han överglänser alla i förträfflighet. FEMTE MANTRAT tad ejati tan naijati Den Högste Herren går och går inte. Han är långt borta, men Han är också mycket nära. Han är inuti allting, och ändå är Han utanför allting. SJÄTTE MANTRAT yas tu sarvani bhutany Den som ser allting i förhållande till den Högste Herren, som ser alla levande varelser som Hans delar, och som ser den Högste Herren inuti allting, hatar aldrig någonting eller någon varelse. SJUNDE MANTRAT yasmin sarvani bhutany Den som alltid ser alla levande varelser som andliga gnistor, kvalitativt ett med Herren, känner i sanning tingens natur. Vad kan då orsaka illusion eller sorg för honom? ÅTTONDE MANTRAT sa paryagac chukram akayam avranam En sådan person måste i sanning känna den störste av alla, Gudomens Personlighet, som är icke förkroppsligad, som är allvetande, bortom klander, utan ådror, ren och obefläckad, filosofen som, tillräcklig i Sig Själv, sedan urminnes tider har uppfyllt allas önskningar. NIONDE MANTRAT andham tamah pravisanti De som odlar okunskapens gärningar ska träda in i okunnighetens mörkaste regioner. Än värre är de som sysselsätter sig med odlandet av så kallad kunskap. TIONDE MANTRAT anyad evahur vidyaya- De visa har förklarat att ett resultat erhålls genom odlandet av kunskap och att ett annat resultat erhålls genom odlandet av okunskap. ELFTE MANTRAT vidyam cavidyam ca yas Endast den som kan lära sig okunskapens och den transcendentala kunskapens metoder sida vid sida, kan höja sig över inflytandet av upprepad födelse och död och åtnjuta odödlighetens fulla välsignelse. TOLFTE MANTRAT andham tamah pravisanti De som ägnar sig åt att dyrka halvgudar träder in i okunnighetens mörkaste regioner, och ännu mer gäller detta dm som dyrkar det opersonliga Absoluta. TRETTONDE MANTRAT anyad evahuh sambhavad Det sägs att ett resultat uppnås då man dyrkar den högsta orsaken till alla orsaker och att ett annat resultat uppnås då man dyrkar det som inte är det högsta. Allt detta har jag hört från de ostörda auktoriteterna, vilka tydligt har förklara det. FJORTONDE MANTRAT sambhutim ca vinasam ca Man bör fullständigt känna Gudomens Personlighet Sri Krishna och Hans transcendentala namn, gestalt, egenskaper och lekar, såväl som den förgängliga materiella skapelsen med dess förgängliga halvgudar, människor och djur. Då man känner dessa träder man bortom döden och den flyktiga kosmiska manifestationen, och åtnjuter ett evigt liv av kunskap och lycksalighet i Guds eviga rike. FEMTONDE MANTRAT hiranmayena patrenasatyasyapihitam mukham tat tvam pusann apavrnu satya-dharmaya drstaye O Herre, upprätthållare av allt levande, Ditt verkliga ansikte täcks av Din bländande strålglans. Var snäll och avlägsna denna täckelse och visa Dig för Din rene hängivne. SEXTONDE MANTRAT Pusann ekarse yama surya prajapatya O Herre, o ursprunglige filosof, universums upprätthållare, o reglerande princip, de rena gudshängivnas slutmål, välönskare till människosläktets alstrare - avlägsna vänligen skenet från Din transcendentala strålglans så att jag kan se Din lycksaliga gestalt. Du är den eviga Högsta Personliga Guden, lik solen, liksom jag. SJUTTONDE MANTRAT vayur anilam amrtam Låt denna förgängliga kropp brännas till aska, och låt livsluften uppgå i luftens helhet. Kom ihåg, o Herre, alla mina offer, och eftersom Du är den slutgiltiga mottagaren, ber jag att Du ska minnas allt som jag har gjort för Dig. ARTONDE MANTRAT agne naya supatha raye asman O Herre, mäktig lik elden, Du allsmäktige, nu betygar jag Dig all min vördnad och faller till marken vid Dina fötter. O Herre, led mig på den rätta vägen så att jag kan nå Dig, och eftersom Du känner till allt jag har gjort i det förgångna, ber jag Dig att befria mig från återverkningarna från mina tidigare synder, så att det inte uppstår några hinder för mitt framåtskridande. Vaisnava Akademien och Vrindavaninstitutet för vaisnavastudier och kultur |